Viera Čákanyová získala Cenu slovenskej filmovej kritiky aj Tvorivú prémiu na udeľovaní cien Igric 2021

Zverejnené

27. septembra 2021

Autor

Andrea Gažová

Na nedeľnom udeľovaní národných cien za filmovú a televíznu tvorbu Igric 2021 sa meno režisérky Viery Čákanyovej spomínalo viac krát. Za film FREM získala Cenu filmovej kritiky a jej najnovší film Biela na bielej si odniesol Tvorivú prémiu za filmovú a televíznu dokumentárnu tvorbu. Oba tituly je možné odteraz vidieť v online distribúcii.

O tituloch FREM a Biela na bielej sa hovorí ako o filmových dvojičkách. Oba vznikli počas jedného natáčania na Antarktíde, oba riešia tému umelej inteligencie, ktorá konfrontuje ľudský druh na pokraji sebadeštrukcie. Spája ich tiež experimentálna esejistická forma, ktorá diváka unáša ďaleko od bezpečných vôd klasickej dramaturgie. To, čo ich zásadne odlišuje, je uhol pohľadu.

FREM spája nespojiteľné

Film FREM býva označovaný paradoxným slovným spojením ako dokumentárne sci-fi. Spája totiž nespojiteľné: umelú inteligenciu v pozícii protagonistu z budúcnosti s autenticky pôsobivou dokumentárnou observáciou. Pri jeho sledovaní je divák vyzývaný k nemožnému – vystúpiť z antropomorfnej perspektívy a pozerať sa na svet očami inteligentného dronu. Aké sú jeho zámery, skryté za dôsledným prieskumom bielej krajiny, poskromnej fauny a napokon aj zábermi na jedinú ľudskú bytosť, zostáva pre diváka znepokojivou hádankou.

FREM vytvára odľudštený a odcudzený pohľad na krajinu a prírodu a reflektuje súčasnú vlnu posthumanistického myslenia spôsobeného rozvojom technológií a klimatickou krízou.

Film vytvára odľudštený a odcudzený pohľad na krajinu a prírodu a reflektuje súčasnú vlnu posthumanistického myslenia spôsobeného rozvojom technológií a klimatickou krízou. Film FREM absolvoval svoju filmovú premiéru na prestížnom festivale Berlinale, po uvedení na medzinárodných festivaloch vstúpil do domácej kinodistribúcie a online distribúcie. Na zozname ocenení filmu FREM pribudla po nedeľňajšom slávnostnom vyhlásení aj Cena slovenskej filmovej kritiky.

Biela na bielej ako esej z autentického videodenníka režisérky

Dokument Biela na bielej ponúka pohľad z opačnej, ľudskej perspektívy. Esej skomponovaná z autentického videodenníka režisérky, ktorý spontánne vznikal počas natáčania FREMu na poľskej antarktickej stanici, je vtipnou a odvážne úprimnou sebareflexiou jednej ženy a zároveň ľudského druhu.

Režisérka, vystavená extrémnemu počasiu, v skromnej spoločnosti tučniakov a tuleňov, očisťuje svoje pocity od civilizačných rozptýlení až k svojej podstate. Vedie chatové konverzácie s umelou inteligenciou „ANN“, ktoré sa dotýkajú povahy filmu, umenia a zmyslu života a vtipne ukazujú na neschopnosť prieniku dialógu dvoch zásadne odlišných konceptov – ľudskej viery v zmysel života a logiky umelej neurónovej siete. 

Režisérka, vystavená extrémnemu počasiu, v skromnej spoločnosti tučniakov a tuleňov, očisťuje svoje pocity od civilizačných rozptýlení až k svojej podstate. Vedie chatové konverzácie s umelou inteligenciou „ANN“, ktoré sa dotýkajú povahy filmu, umenia a zmyslu života a vtipne ukazujú na neschopnosť prieniku dialógu dvoch zásadne odlišných konceptov – ľudskej viery v zmysel života a logiky umelej neurónovej siete.

Biela na bielej je vtipnou a odvážne úprimnou sebareflexiou jednej ženy a zároveň ľudského druhu.

Omnoho významnejším partnerom k dialógu sa pre autorku s postupom času stáva antarktická príroda. Najmä monumentálne ľadovce, ktoré režisérka obsesívne zachytáva na pás 16mm filmu s akousi sizyfovskou snahou zakonzervovať ich skôr, než zmiznú. Klimatická zmena a environmentálne otázky sa nevyhnutne vkrádajú do videodenníka a konfrontujú aj samotné fungovanie malej antarktickej stanice.

Významnejším partnerom k dialógu sa pre autorku s postupom času stáva antarktická príroda.

Film Biela na bielej získal hlavnú cenu na festivale MFDF Jihlava a nedávno aj cenu Green Dox na Dokufeste v Kosove. Na domácej pôde sa film môže najnovšie pochváliť ocenením Tvorivej prémie za filmovú a televíznu dokumentárnu tvorbu, ktorú odovzdal Slovenský filmový zväz, Únia slovenských televíznych tvorcov a Literárny fond na udeľovaní národných filmových cien IGRIC. Slovami poroty získala režisérka ocenenie „za kreatívnu a krehkú sebareflexiu z ľudoprázdnej Antarktídy“. 

Osamelá bežkyňa

Viera Čákanyová je medzi slovenskými filmármi osamelým bežcom. Výber tém, ktoré presahujú náš región, hĺbková reflexia najnovších myšlienkových prúdov a odvážny formálny prejav nemá na Slovensku obdobu. Režisérka absolvovala odbor scenáristika na VŠMU v Bratislave a taktiež dokumentárnu tvorbu na FAMU v Prahe. Okrem vlastnej režijnej činnosti pracuje ako dramaturgička, strihačka a producentka na ďalších nezávislých projektoch. Donedávna pôsobila ako pedagogička Ateliéru dokumentárnej tvorby VŠMU.

Režisérka Viera Čakányová. Foto: © My Street Films

Film Biela na bielej a FREM z distribučnej spoločnosti Film Expanded nájdu diváci exkluzívne na streamovacej platforme DAFilms.sk.