Slovenským filmom storočia je snímka 322 Dušana Hanáka
Zverejnené
4. februára 2022
Autor
Andrea Gažová
Anketu Film.sk – slovenský film storočia vyhlásil mesačník o filmovom dianí na Slovensku Film.sk. Zúčastnili sa jej renomovaní slovenskí vedci, teoretici a kritici, ktorí v časopise každoročne hodnotia domácu tvorbu za uplynulý rok. Anketa vznikla pri príležitosti storočnice slovenskej kinematografie a je vyvrcholením aktivít Slovenského filmového ústavu (SFÚ), ktoré minulý rok pripravil na oslavu tohto výročia.
Anketa Film.sk – slovenský film storočia upozorňuje na to, že kvalitné slovenské filmy nevznikli len vo výnimočnom období 60. rokov minulého storočia, ale naprieč celou históriou našej kinematografie. Zúčastnilo sa jej jedenásť filmových vedcov a kritikov, ktorí o najlepších slovenských filmoch rozhodovali v dvojkolovom hlasovaní. Stálych hodnotiteľov časopisu Film.sk, ku ktorým patria Martin Ciel, Jana Dudková, Eva Filová, Martin Kaňuch, Katarína Mišíková, Jelena Paštéková a šéfredaktor časopisu Matúš Kvasnička, doplnili filmové teoretičky zo Slovenského filmového ústavu (SFÚ) Petra Hanáková a Mária Ferenčuhová a dvaja predchádzajúci šéfredaktori Film.sk Simona Nôtová a Daniel Bernát.
V redakcii portálu Kinema.sk sme sa väčšine anketovým filmom venovali a to často aj formou podcastovej recenzie.
Anketa Film.sk – slovenský film storočia (rebríček)
1. 322 (1969, r. Dušan Hanák)
2. Kým sa skončí táto noc (1965, r. Peter Solan)
3. Obrazy starého sveta (1972, r. Dušan Hanák)
4. Organ (1964, r. Štefan Uher)
5. Slnko v sieti (1962, r. Štefan Uher)
6. Drak sa vracia (1967, r. Eduard Grečner)
7. Boxer a smrť (1962, r. Peter Solan)
8. 66 sezón (2003, r. Peter Kerekes)
9. Vtáčkovia, siroty a blázni (1969, r. Juraj Jakubisko)
10. Neha (1991, r. Martin Šulík)
11. 5 October (2016, r. Martin Kollar)
12. Kristove roky (1967, r. Juraj Jakubisko)
13. FREM (2019, r. Viera Čákanyová)
14. Slávnosť v botanickej záhrade (1969, r. Elo Havetta)
15. Všetko čo mám rád (r. Martin Šulík, 1992)
16. Zbehovia a pútnici (1968, r. Juraj Jakubisko)
17. Vedľajšie zamestnanie: matka (1990, r. Eva Štefankovičová)
18. Kapitán Dabač (1959, r. Paľo Bielik)
19. Posledný autoportrét (2018, r. Marek Kuboš)
20. Krvavá pani (1980, r. Viktor Kubal)
Kritériá ankety
„Pri formovaní ankety sme vynechali krátke filmy a výber sme zúžili na celovečerné filmy pre kiná bez delenia na hrané, dokumentárne a animované,“ vysvetľuje mechanizmus ankety Matúš Kvasnička, šéfredaktor časopisu Film.sk. „Pre lepšiu orientáciu mali hlasujúci k dispozícii zoznam vyše 730 filmov. Z nich vybral najskôr každý sám za seba svoju desiatku a zoradil ju od najlepšieho. Filmy sa podľa pozícií v každom individuálnom rebríčku obodovali a podľa počtu bodov vznikla kolekcia dvadsiatich filmov. Tú hlasujúci dostali v abecednom poradí a filmy z nej zoradili opäť podľa svojich preferencií do rebríčka od najlepšieho. Zostavy sa opäť obodovali a súčet bodov určil konečný výsledok a poradie dvadsiatich filmov v rebríčku.“
322 ako psychologický príbeh o chorobe jednotlivca a spoločnosti
Víťazným filmom ankety sa stala snímka režiséra Dušana Hanáka 322, psychologický príbeh o chorobe jednotlivca a spoločnosti z roku 1969, ktorý vznikol na motívy poviedky Jána Johanidesa Potápača priťahujú pramene mora. „Prišiel som s motívom viny hlavného hrdinu, ktorý sa kedysi angažoval v čistkách a v akcii združstevňovania, a zaujal ma rozpor, že táto postava by mohla byť dobrým človekom. Pomáhal mi pri tom aj môj silný osobný pocit relativity hodnôt,“ spomínal režisér Dušan Hanák pri vydaní tohto filmu na DVD.
Ďalší kľúčoví režiséri a ich diela
Trojicu snímok na vrchole rebríčka dopĺňajú film Petra Solana Kým sa skončí táto noc (1965) a Hanákov dokument Obrazy starého sveta (1972).
Odkaz kinematografie zo „zlatých šesťdesiatych“ dominuje v celom rebríčku, zastúpení sú v ňom kľúčoví režiséri spomínaného obdobia ako Štefan Uher, Eduard Grečner, Peter Solan, Juraj Jakubisko či Elo Havetta. Nechýba v ňom ani náš najvýznamnejší tvorca animovaného filmu Viktor Kubal, najplodnejší režisér 90. rokov slovenskej kinematografie Martin Šulík alebo pozoruhodné súčasné diela, zastúpenie v ňom popri režiséroch majú aj ženy-režisérky Viera Čákanyová a Eva Štefankovičová so svojimi dokumentmi.
„Popri klasikách zo 60. rokov uspelo v ankete aj niekoľko nových snímok z posledného obdobia, zároveň množstvo filmov v rebríčku chýba,“ hodnotí výsledky ankety Matúš Kvasnička. „Sú horšie nakrútené, málo originálne, nudné, neaktuálne, poplatné dobe vzniku. Ďalšie, ktoré vznikli len nedávno alebo sú svieže aj po rokoch či desaťročiach, sú autentické a zaujímavé aj na druhý a ďalší pohľad, kladú otázky a často neponúkajú odpovede, chýbajú v rebríčku tiež. Dôvod je zrejmý – jednoducho sa doň nezmestili a hlasujúci uprednostnili iné filmy. Lebo to je princíp podobných ankiet.“ Tiež dopĺňa, že„kritériá aj kľúč výberu sme nechali na hlasujúcich. Lebo povedať, že 322 je ´o dve miesta lepší´ film ako Obrazy starého sveta a Boxer a smrť ´o niekoľko miest horší´ film ako Kým sa skončí táto noc, sa takto jednoducho a hitparádovo nedá.“
Na záver ešte dodáva: „Anketu Film.sk – slovenský film storočia neberte, prosím, ako ´hitparádu´. Berte ju ako kolekciu výnimočných filmových diel, ktoré stojí za to vidieť. A ako snahu koncentrovane upozorniť, že výborné slovenské filmy nespočítate na prstoch jednej ani dvoch rúk. Je ich oveľa viac.“
Večer venovaný ankete Film.sk – Slovenský film storočia sa uskutoční počas 8. ročníka prehliadky Týždeň slovenského filmu 2022, ktorá sa tento rok bude konať v termíne od 4. do 10. apríla.