
O Oscara zabojuje film Otec, ktorý práve prichádza do slovenských kín
Zverejnené
10. septembra 2025
Autor
Slovenská filmová a televízna akadémia
Členstvo Slovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA) rozhodlo, že to bude práve mimoriadne sugestívna a zároveň netradične spracovaná dráma, ktorá bude reprezentovať Slovensko na 98. ročníku prestížnej ceny Oscar Akadémie filmových umení a vied (AMPAS) v kategórii Najlepší medzinárodný film.
Členstvo SFTA malo neľahkú úlohu, keďže rok 2025 ponúkol opäť široké spektrum kvalitných filmov. Vyberali z 9 filmov, z toho 5 hraných a 4 dokumentárnych, z ktorých každý ponúkol mimoriadny filmový zážitok. „Vybrať jeden film, ktorý by reprezentoval Slovensko, nebolo ľahké, je to vždy veľmi zodpovedná voľba, ktorá leží na každom členovi a členke akadémie,‟ povedala prezidentka SFTA Katarína Krnáčová. „Ponuka filmov bola naozaj kvalitná, no s potešením som prijala víťaza hlasovania, film Otec, ktorý ponúka majstrovstvo po viacerých stránkach – režijnej, scenáristickej, vizuálnej i hereckej.‟
Film, ktorý bude reprezentovať Slovensko, predstavil viceprezident SFTA Martin Šmatlák na úvodnom ceremoniáli 20. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Cinematik, ktorý v stredu odštartoval svoj 20. ročník. „Otec tvrdohlavo hľadal aj našiel svoj osobitý uhol pohľadu na životnú situáciu, ktorá sa nevdojak môže stať komukoľvek z nás. Tento film nemá byť varovaním, spoveďou, ani verdiktom. Otvára však existenčné či vzťahové otázniky, ktoré môžu zaujať divákov kdekoľvek na svete,‟ dodal Šmatlák.
Jedinečný prístup a jedinečné výkony
Snímka Otec je režijným dielom Terezy Nvotovej, ktorá sa spolu s Dušanom Budzakom podieľala aj na tvorbe scenára k filmu. Oddaný otec (Milan Ondrík) spraví tragickú chybu, ktorá otrasie celým jeho svetom aj jeho harmonickým manželstvom. Pod hrozbou väzenia a s pocitom neznesiteľnej viny za smrť dcéry sa snaží získať späť dôveru svojej ženy (Dominika Morávková) a zachrániť lásku, ktorá ich napriek bolesti spája. Je vôbec možné nájsť vykúpenie alebo sú niektoré zlyhania jednoducho príliš veľké na odpustenie?
Tvorivým unikátom tohto filmu je, že bol nakrútený na niekoľko dlhých záberov bez strihu. „V mojich predošlých filmoch bol strih kľúčový a strihači boli blízki tvoriví spolupracovníci. Tu sú však zábery bez strihu. Preto som pozvala Nikodema na pľac – namiesto strihania mi hneď hovoril, ak niečo nesedí či nemá rytmus a ja som to rovno menila. Vo filme sú aj momenty, keď postava odchádza do svojho vnútorného sveta – tam som chcela, aby prevládla hudba a zvuk. Preto bol na pľaci aj skladateľ Pjoni (Jonatan Pastirčák), ktorý mal pripravené motívy a niektoré dokonca tvoril na mieste. Hudba sa tak s obrazom spájala bezprostredne pri nakrúcaní. Páčilo sa mi, že obraz nediktoval všetko ostatné, ale jednotlivé zložky sa navzájom prirodzene ovplyvňovali,‟ povedala režisérka a scenáristka Tereza Nvotová.
Ondrík dva roky po sebe
Členstvo Akadémie filmových umení a vied v USA (AMPAS) tak bude už druhý rok po sebe sledovať jedinečný herecký výkon Milana Ondríka, ktorého mohli vidieť už vo filme Ema a smrtihlav, reprezentanta za Slovensko v minulom roku.
Účasť slovenskej kinematografie na cene AMPAS finančne podporil Audiovizuálny fond.