Najlepším filmom 25. MFDF Ji.hlava sa stal film Čiary. Zvláštne uznanie získal aj film Očista.

Zverejnené

2. októbra 2021

Autor

gazova

Dokumentárna esej Čiary od režisérky Barbory Sliepkovej zvíťazila v hlavnej súťažnej sekcii Opus Bonum na 25. ročníku najväčšieho stredo- a východoeurópskeho festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava v Česku. Medzinárodná porota jej okrem hlavnej ceny udelila aj cenu za najlepší debut a zvukový dizajn. Dlhoočakávaná čiernobiela snímka Čiary poetickým spôsobom zobrazuje a skúma mestský priestor v posledných rokoch mimoriadne rýchlo a dynamicky sa premieňajúcej Bratislavy. Je inšpirovaná urbánnými symfóniami a konceptuálnou fotografiou.

Sekcia Opus Bonum reprezentuje prehliadku súčasného svetového dokumentu a tento rok uviedla šesťnásť filmov. Z nich vybrala šesťčlenná medzinárodná porota práve film Čiary od Barbory Sliepkovej. „Za nevšedný spôsob, v ktorom sú koncepty ako je krása, intimita a priestor vzájomne prepojené pomocou špecifického filmového rámca, ktorý nás jednomyseľne priviedol k reflexii vizuálneho vyjadrenia spoločenských a ekonomických rozporov a vzťahov vnútri mestskej spoločnosti,” uviedla porota. K cene za najlepší debut doplnila: „Za dosiahnutie komplexného a dokonale remeselne spracovaného diela.” 

Vizuálna esej režisérky Barbory Sliepkovej o súčasnej Bratislave získala aj ceny za najlepší debut a najlepší zvuk.

Barbora Sliepková: Až teraz môžem hovoriť, že sa venujem réžii

„Veľmi si vážim možnosť predstaviť náš film na ji.hlavskom festivale. Skutočnosť, že sa porota spomedzi toľkých skvelých filmov rozhodla oceniť práve Čiary, mi stále pripadá sureálne. Producentke Barbara Feglovej som hovorila, že až potom, keď som vôbec prvýkrát videla ľudí v kinosále, celých osemdesiat minút pozerať a počúvať, čo sa im snažím(e) povedať, môžem skutočne hovoriť, že sa venujem réžii,” vyjadrila prvotné emócie a myšlienky po premiére režisérka Barbora Sliepková. 

Režisérka filmu Čiary – Barbora Sliepová.

„Obzeráme sa dozadu, na uplynulé roky, na všetky tie rozhodnutia, ťažkosti a radosti. Som veľmi rada, že porota takto priamo ocenila prácu mojich kolegov Michala Horvátha a Jonatána Pastirčáka. Sú to veľkí profesionáli s názorom, o ktorých budeme ešte veľa počuť. A ja dúfam, že budem mať možnosť s nimi spolupracovať,” dodala Barbora Sliepková.

Oplatí sa dôverovať mladým tvorcom

„Očividne sa oplatí dôverovať mladým tvorcom a dávať im priestor. Bolo nesmierne povzbudzujúce zažiť na festivale plné kiná divákov a vnímať ich bezprostredné reakcie, našej práci to dáva veľmi potrebný rozmer a posúva nás to ďalej,” povedala Barbara Janišová Feglová, producentka filmu zo spoločnosti Hitchhiker Cinema.

Na fotografii zľava: Michal Horváth, Barbara Janišová Feglová, Barbora Sliepková a Maxim Kľujev.

MFDF Ji.hlava sa novou skladbou udeľovaných cien rozhodol dať do popredia i realizačné pozície v štáboch dokumentárnych filmov. Cena za najlepší zvukový dizajn putovala do rúk Michala Horvátha za „spôsob kombinácie zvuku a hudby, ktorý odhaľuje túto mestskú symfóniu,” ako uviedla porota. „Sound design filmu vznikol v úzkej spolupráci s hudobným skladateľom Jonatánom Pastirčákom. Od začiatku sme sa snažili prepojiť zvuk s hudbou a hudbu so zvukom do jedného koherentného a harmonicky fungujúceho celku. Originálna vizuálna stránka filmu nás neustále inšpirovala a dodávala nám stále nové nápady. Režisérka nám v úvode postprodukcie nechala voľnosť v experimentovaní a hľadaní možností, kam by sa dala zvukovosť filmu posunúť. Myslím si, že v konečnom dôsledku sme dosiahli presne to, čo sme si na začiatku predstavovali. Sme radi, že jihlavská porota našu prácu ocenila,” vyjadril sa Michal Horváth, ocenený medzinárodnou porotou za najlepší zvukový dizajn.

O čom sú Čiary?

Bratislava, ukážkové postsocialistické mesto. Masívna výstavba nahrádza staré novým. Meniace sa podoby mesta sa k nám okrem budov prihovárajú aj prostredníctvom jeho obyvateľov. Blanka bojuje s osamelosťou na balkóne petržalského bytu. Po meste sa objavili billboardy so sľubmi, Bratislavu čakajú regionálne voľby. Matúš sa chce stať starostom. Realitný agent Michal ukazuje klientom predstavu spokojného života v bratislavských bytoch a dvaja čiarorobiči maľujú cestné značenie s pravidlami pre okoloidúcich. Po práci pijú pivo v ubytovni a uvažujú nad životom. Plachý Danko sleduje mesto, ktoré sa mení na jeho vkus prirýchlo. Načúva mu, chce zachytiť rytmus obyčajnosti, ako plynú dní. Kde sa končí verejný priestor a začína sa intimita? Sociológia každodennosti.

Film Čiary vstúpi do slovenských kín po premiére na festivale Jeden svet 10. novembra 2021.

Čiary sú aktuálne súčasťou nadväzujúcej online edície ji.hlavského festivalu, kde budú najbližšie dva týždne dostupné pre české publikum. Do slovenských kín vstúpi film po slávnostnej premiére na festivale Jeden svet, ktorá sa uskutoční 10. novembra v Kine Lumière a je otvorená aj pre verejnosť a akreditovaných divákov*čky.

Zvláštne uznanie pre film Očista Zuzany Piussi

Na záverečnom ceremoniáli prestížneho Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava získala zvláštne uznanie poroty Zuzana Piussi a jej najnovší dokument Očista. „Dostať cenu, znamená, že sa porota zhodne, že ju dostanete práve vy. Ak urobíte niečo, čo vyvoláva polemiku, čast ľudí film viac rozčúli ako poteší, tak cenu dostane film na ktorom sa všetci zhodnú. To sú moje skúsenosti, tiež som bola porotca. Dôležité je, nebrať tie ceny moc vážne.“ Vyjadrila sa tvorkyňa na svojom FB profile.

Zuzana Piussi a Vít Janeček.

Festival uviedol film Očista v svetovej premiére, do slovenských kín vstúpi snímka 18. novembra 2021.